We vinden onze mascotte in Surama

De oude Engelse legertruck van Surama komt ons weer ophalen bij de Atta Lodge. Gelukkig hoeven we er vandaag niet ver mee te rijden: het dorpje Surama ligt ongeveer een uur verder aan de hoofdweg. Ik bemachtig dit keer een plekje op de voorste bank, dat scheelt erg in het hobbelen én je hebt het beste zicht op de weg voor je.

Onze nieuwe gids gaat ook mee, Milner uit Surama. Alle lodges hebben hun eigen gidsen, en ons groepje wordt als het ware als een postpakketje van de ene aan de andere lodge overgedragen. Met hem stoppen we na een half uurtje langs de kant van de weg. Vandaar loopt een pad het bos in, richting rotsachtig terrein waar veel oranje rotshanen worden gezien. Deze voor Guyana kenmerkende vogel hadden we zondag al gespot bij de watervallen van Kaieteur, maar hij is mooi genoeg om nog een keer goed te bekijken. Na een minuut of 20 zijn we een paartje op het spoor.

Surama2

Oranje rotshaan

Vervolgens rijden we met de truck door naar Surama. Net voordat we de hoofdweg verlaten, zie ik iets katachtigs met grote sprongen de we weg oversteken. Het is een Jaguarundi volgens de gids. Zeg maar een klein soort jaguar. Mooi! Ik ben de enige van de groep die hem gezien heeft, en de gids zag alleen de achterkant (maar kon hem toch identificeren en duiden dat het een vrouwtje was).

Onze lodge in Surama ligt vlakbij het gelijknamige dorpje. Na een lekker lange siësta, waarin ik vanaf mijn bed vogels kan spotten, gaan we om 4 uur een dorpswandeling maken. Het is een uitgestrekte plaats, waar maar 300 mensen wonen. In het midden ligt het voetbalveld, met daaraan grenzend een lagere school en creche. Ook is er sinds vorig jaar een totempaal te bewonderen die gemaakt is door een lokale kunstenaar.

We lopen een ronde van twee uur, waarbij bij het vallen van de avond het licht steeds mooier over de rieten daken en het groene gras valt. Op de achtergrond zie je steeds het Pakaraima gebergte. Een heel andere omgeving dan het regenwoud van de afgelopen dagen.

Surama dorp

Na het avondeten om 7 uur maken we nog een korte nachtwandeling. Op het pad bij de lodge zien we met in het schijnsel van de zaklantaarns twee soorten nachtzwaluwen. Verderop in het bos zit nog een uil op een tak. Veel verder gaan we niet, het pad is te blubberig.

Zoals inmiddels gebruikelijk vertrekken we de volgende ochtend weer om 6 uur in de ochtend. We lopen naar de berg Surama. Eerst zo’n 3 kwartier over de vlakte, en dan flink omhoog via een niet al te best pad. Er liggen veel groen bemoste stenen, en boomwortels. Tegen achten zijn we boven, en kunnen we vanaf de rotsen uitkijken over de toppen van de bomen.

Surama4

De gids heeft ontbijt meegesleept (boterhammen met pindakaas!), en dat eten we eerst op. Langzamerhand komen we weer een beetje bij van de vermoeiende klim, en speuren we de toppen af naar beweging. We zien als snel oranjeroode bewegende vlekjes in een boom: dat blijkt een groep rode brulapen te zijn. Het is eigenlijk voor het eerst dat ik hun vacht zo roodbruin zie.

Heel veel meer zien we helaas niet. Af en toe vliegen er een paar rood-groene ara’s voorbij, dat is altijd een mooi gezicht. Ik kijk niet uit naar de terugtocht over het glibberige pad. Maar gelukkig staan er zoveel bomen langs dat je steeds wel iets hebt om je aan vast te houden. Tegen het einde zien we dan ook eindelijk nog een “Screaming Piha” in een boom zitten: dit onooglijke grijze vogeltje schreeuwt continu het hele bos bij elkaar. We hebben ze op al onze wandelingen al gehoord, maar nog nooit eentje gezien.

Terug bij de weg staat er gelukkig een jeep van de lodge op ons te wachten, zodat we niet de hele tocht door het dorp terug hoeven te maken. Bovendien dreigt er een stortbui – ik heb liever een douche na al dat gezweet van vanochtend.

Surama5

Als we tegen elven weer bij de lodge zijn, is het helemaal bewolkt en is het flink gaan regenen. Dit is meer dan een tropisch buitje. Het regent gestaag door, en het onweert ook een beetje. Op de planning staat dat we om half 3 een boottochtje gaan maken, maar dat zit er niet in. Iedereen gaat maar wat relaxen in de hangmatten of op de kamer.

Om kwart over 3 is de lucht blauwer geworden, en besluit de gids alsnog te vertrekken. We worden met een jeep een eindje weggebracht, zodat we niet eerst een paar kilometer door de modder hoeven te lopen. Op het laatste stukje ontkomen we er niet aan, maar mijn wandelschoenen blijken nog redelijk waterdicht.

We gaan met zijn vijven plus gids in een roeiboot de Burro Burro rivier op. Het is een smalle en rustige rivier, meer een kreek. De omgeving is mooi, maar net als op de berg vanochtend kun je niet bepaald zeggen dat het vol met dieren zit. We denken toch dat er hier teveel mensen wonen, dat er gejaagd wordt of dat ze gewoon te schuchter raken van menselijke geluiden. We zijn al blij als we een vogeltje zien. Hét vogeltje van deze boottour wordt de IJsvogel.

Surama6

IJsvogel – American Pygmy Kingfisher

We zijn al weer bijna terug bij de lodge als het hoogtepunt van de dag komt: de gids ziet een luiaard in een boom schuin voor ons hangen. We hebben dit keer helemaal vrij zicht, hij zit niet verscholen tussen de bladeren zoals het exemplaar van een paar dagen geleden. Enige probleem is dat hij met zijn achterkant naar ons toe hangt. De jeugdige gids van de Atta Lodge (John, hij was nog maar 18 hoorde ik achteraf) probeerde er zonder succes leven in te krijgen door flink aan de boom te schudden. De veel meer ervaren gids van Surama weet een betere truc: hij doet de roep van een adelaar na – en daar is de luiaard terecht voor op zijn hoede. Hij draait zijn kopje naar ons toe, zodat we hem in zijn geheel kunnen bewonderen.

Onze nieuwe mascotte

Een geweldig beest, en we benoemen hem later tijdens het diner tot mascotte van onze reis. Zo vaak worden ze niet gezien, en wij hebben er nu al twee gespot!