Relaxen in Annai

Om 8 uur stappen we weer in de truck voor de rit naar de volgende lodge, de Rock View Lodge in Annai. Weer over dezelfde hobbelweg uiteraard. Het is maar een korte rit – rond 10 uur zijn we er al. Dit is de meest luxe lodge van deze regio (en onze reis) – het zijn net hotelkamers.

Hangmat voor mijn kamer

Na ons geïnstalleerd te hebben op de kamers, krijgen we een rondleiding over het terrein. De Lodge is eigendom van Colin Edwards, een bekendheid hier. Deze Engelsman woont hier al ongeveer heel zijn volwassen leven, en hij heeft zelfs zijn ouders hierheen gehaald (ze liggen nu begraven op het terrein). Een heel aparte man zullen we maar zeggen. Hij is getrouwd met een inheemse vrouw, en ze hebben een heel stel kinderen die ook allemaal op de lodge werken.

Er is een grote groentetuin en visvijver bij de lodge, dus we krijgen vast goed te eten. Een lokale vrouw geeft ons een demonstratie “cashewnoot roosteren”. Dat lijkt niet zo ingewikkeld – harde noten op een hete plaat – totdat het vuur het werk moet gaan doen. De noten worden als het ware geflambeerd. De verkoolde noten kun je daarna openkraken, en binnenin zit het kleine nootje dat je kunt eten. Ze smaken goed.

Hoogtepunt van het cashewnoot roosteren

Na de lunch doen we een wandeling door het dorpje Annai. Er wonen 450 mensen. Erg florerend ziet het er niet uit. De enige bezienswaardigheid is de grote benab (traditioneel dorpshuis) dat ze aan het herbouwen zijn. Vorig jaar werd het oude houten gebouw getroffen door de bliksem, en brandde geheel af.

De grote nieuwe "benab"

De grote nieuwe “benab”

De rest van de dag breng ik door in de hangmat. Er is hier niet zoveel te doen, het ligt iets te veel in de bewoonde wereld om bijzondere natuur en dieren te zien.

De volgende ochtend is er toch nog een vroege wandeling ingepland. We gaan naar een rots vlakbij de lodge. Sinds februari staat hier ook een telefoonmast, die de hele tijd een zoemend geluid afgeeft. De “5 soorten apen” die er volgens de gids zouden moeten leven zijn denk ik allang weggevlucht. Behalve de zendmast hoor je ook de honden, hanen en muziek uit het dorp.

We doen de “Uncle Dennis Trail” en klimmen in anderhalf uur over de rots. Het is goede ochtendgymnastiek. Het enige wat we zien is een wit met zwart gevederde havik, van vrij dichtbij.

Havik

Op tijd voor het ontbijt zijn we weer terug bij de lodge. De rest van de ochtend breng ik in het zwembad en de hangmat door. Er komt nog een mooi fotomoment voorbij als we achter de kamers in de boom een iguana ontdekken. Het reptiel met stekeltjes is ruim een meter lang en ziet er vervaarlijk uit.

Tijdens de lunch vatten we het idee op om ’s middags zelf nog een keer de rots van vanochtend te beklimmen. Andere bezoekers van de lodge hebben er namelijk vandaag toch nog bruine kapucijnapen gezien. Samen met twee van de mannelijke medereizigers vertrek ik dus voor weer een wandeling. Als we eenmaal boven zijn begint het erg hard te regenen. Gelukkig hebben we vanochtend al een schuilplek gezien – een half vervallen benab. Daar schuilen we tot de bui voorbij is gewaaid.

De regen maakt het toch al niet eenvoudige pad natuurlijk nog glibberiger. Maar het maakt ook dat sommige dieren juist naar buiten komen. Mijn Amerikaanse reisgenoot doet de beste vondst: een bijengifkikker. Dit is het kleine, gele gifkikkertje waar we bij de Kaieteurwatervallen tevergeefs naar hebben gezocht. Toch nog wat leuks gevonden vandaag!

Bijengifkikker

In totaal struinen we drie uur over de top van de heuvel en alle paden van de Uncle Dennis Trail. Sommige uitzichtpunten gaan we wel drie keer langs. Je weet maar nooit. Maar apen zien we helaas niet.