Route Mauritius 2010

Van dag tot dag
Datum Programma Verblijf
17 november Vertrek van een rustig Schiphol om 13.35 uur. Overstappen in Parijs. Daar stappen we met z’n 437-en in een Boeing 747 van Air France naar Mauritius. Het is een oud toestel, je hebt
niet eens je eigen entertainmentschermpje. Ik heb een 660 pagina’s dik boek bij me dus ik vermaak me gelukkig wel.
Vliegtuig
18 november Volgens mij heb ik ook nog behoorlijk geslapen op de vlucht van 10,5 uur. Ik word wakker door de geur van koffie: het ontbijt een uur voor de landing.

Op het vliegveld staat een mannetje van het hotel me op te wachten, en deze chauffeurt me ook in 3 kwartier naar Quatre Bornes. In het hotel ga ik eerst nog even 2 uurtjes liggen. Daarna voel ik me goed genoeg om boodschappen te doen bij de Spar aan de overkant, en al op stap te gaan naar Port Louis.
Ik ga met de bus, loop er een paar uurtjes rond, zie mijn eerste werelderfgoed hier en eet mijn favoriete inktvis.

Om half 3 ben ik weer terug in het hotel, waar ik de rest van de dag relaxend doorbreng op het balkon en op bed.

El Monaco Hotel, Quatre Bornes
19 november Om 9 uur met de bus naar het plaatsje Moka. Vandaar te voet naar de plantagewoning Eureka House.

Daarna had ik bedacht naar Curepipe te gaan. Maar aan het eind van de ochtend begint het te gieten en stromen de straten vol. Ik lunch daarom maar in Quatre Bornes en trek me
terug in het hotel.

Later in de middag schijnt de zon gelukkig weer. Ik loop de hoofdstraat een keer heen en weer, drink een cappucino in een cafeetje en lees lekker verder in mijn dikke boek op het balkon van mijn hotelkamer. ’s Avonds Indiaas gegeten aan de overkant bij Happy Rajah.

El Monaco Hotel, Quatre Bornes
20 november Al om 8 uur op pad voor een dagje natuur en wandelen. Ik beland uiteindelijk in Chamarel, in de zuidwestpunt van Mauritius. Flink aan mijn conditie gewerkt daar, en gelukkig bleef het droog (hoewel het wolkendek almaar toenam).

’s Avonds in het winkelcentrum van Quatre Bornes Amerikaans/Mexicaans gegeten bij Golden Spur. Met een ijsje na op de terugweg.

21 november Zonnige dag vandaag (vannacht heeft het hard geregend). In de ochtend naar de botanische tuin in Pamplemousses. Weer met de bus, overstap in Port Louis. Daar ruim een uur rondgelopen.

Een inktvissalade als lunch gegeten aan de haven van Port Louis. Aan het begin van de middag terug in het hotel, daar in de zon aan het zwembad gelegen.

El Monaco Hotel, Quatre Bornes
22 november Volle dag, vanaf 7 uur. Eerst naar Vieux Grand Port, leuk rondgelopen in het Nederlands fort en -museum. Daarna naar het stadje Mahébourg: markt bekeken, nationaal historisch museum en wat door het centrum gelopen.
Heerlijk gegeten bij Chez Patrick (beste van de hele reis): viscurry.

Terug in Quatre Bornes avondeten gehaald bij de Spar, en helemaal naar het nieuwe winkelcentrum gelopen voor een cappucino (moet je eerst een soort Prins Claus-plein te voet voor oversteken).

El Monaco Hotel, Quatre Bornes
23 november Heerlijke dag vandaag: hoe vaak maak je het mee dat je op 1 dag in de stralende zon een
prachtig nationaal park bezoekt, een werelderfgoed afstreept, luncht in een cafeetje met cappucino en een gegrilde kaassandwich, anderhalf uur een mooi boek leest aan het zwembad, naar de kapper gaat en eindigt met overheerlijk Indiaas eten?
24 november Om 6 uur vertrek bij het hotel, 18 uur later sta ik weer thuis voor de deur.
De terugvlucht duurt 11 uur naar Parijs. Ik lees een boek van ruim 400 pagina’s en werk nog wat op de laptop.
Het laatste stukje, Parijs > Amsterdam, zit ik Premier class (een soort eenvoudige business class).