Route Ghana 2010

route

Van dag tot dag
Datum Gedaan Verblijf
20 februari 6 uur en 13 minuten vliegen met vlucht KL0589 naar Accra.
De vlucht zit half vol met terugkerende Ghanezen, en voor de rest veel ontwikkelingswerkersachtige types uit Europa en Amerika.
Ik heb wel erg gezondigd deze vlucht: hoewel ik vooraf op Schiphol uitgebreid gegeten heb, neem ik toch ook nog de vegetarische pasta en de soesjes met chocoladesaus die de KLM
me voorschotelt. En cola….

Keurig op tijd komen we aan om 19.50 uur. De douane is een peuleschil, en ook het pinnen van mijn eerste Ghanese cedi’s gaat vlot.
Een shuttlebusje van het hotel zou me komen ophalen, maar ik vind hem niet. Er staan tientallen mensen met naambordjes, maar niet
met de mijne. Ik denk nog “ik bel het hotel even”, maar ik heb hun telefoonnummer niet bij me! Nou ja, dan maar een officiële taxi, ook geen probleem.
“Professor” (hij was leraar voordat hij taxichauffeur werd) levert me vakkundig in 10 minuten af bij het hotel.

Mahogany Lodge, Accra
21 februari Om kwart voor 10 op pad voor een rondje Accra. Met de taxi en soms te voet de belangrijkste
bezienswaardigheden van Ghana’s hoofdstad aangedaan. Ook al vast een kaartje gekocht voor de busreis morgen naar Kumasi.

Om kwart voor 2 was ik weer terug in het hotel. Daar geluncht met een salade en vers ananassap, en lekker gezwommen en van de zon genoten.

’s Avonds ook in het hotel gegeten (buiten): jollof rijst met kip, met een Ghanees Star biertje.

Mahogany Lodge, Accra
22 februari Met de STC-bus naar Kumasi, 6 uur rijden. Hoewel het een goede asfaltweg is, gaat het niet erg vlot.
De bus heeft gelukkig airco en is niet helemaal vol. We stoppen halverwege één keer om de benen te strekken en andere nuttige dingen te doen.
Ik koop een ananas als aanvulling op mijn zelf meegebrachte lunch van water en müslirepen.

Hoe verder je naar het noorden komt, hoe groener het wordt. Even na vijven zijn we dan eindelijk op het busstation van Kumasi. Ik koop er vast een kaartje voor de bus donderdag naar Cape Coast. En laat
me vervolgens door een taxi brengen naar mijn B&B, de Four Villages Inn.

Na zessen komt er een tropische stortbui naar beneden. De eigenaar van de B&B brengt me met zijn auto naar een restaurantje in de buurt.
Daar goedkoop en lekker Ghanees gegeten. Terug gaan lopen – de ergste regen was wel voorbij, maar toch nog behoorlijk nat terug in het hotel.

Four Villages Inn, Kumasi
23 februari Door Kumasi gebanjerd. Prempreh II Jubilee Museum in het Cultureel Centrum bezocht,
het Manhiya Paleis en Kumasi Fort. Overal goede rondleidingen gekregen. Tussendoor genoten van het drukke straatleven vol met handel.

Om half 3 bezweet terug in het hotel. Even gedoucht en omgekleed. Daarna naar het SirMax Hotel om te zwemmen. Daar ook goed gegeten, een halve gegrilde
kip met groente en pitabroodjes (4,5 EUR).

Four Villages Inn, Kumasi
24 februari Rondtocht door de omgeving van Kumasi met auto & chauffeur. We bezoeken enkele traditionele
dorpen (Ntonso en Adanmowase) en een heiligdom van de Ashanti in Besease (werelderfgoed #1).

Een late lunch van pittige Afrikaanse kip met friet aan het kratermeer van Bosumtwi.

Aan het eind van de middag de websites bijgewerkt en op de veranda van het hotel zitten lezen.

Four Villages Inn, Kumasi
25 februari Al om half 8 aan het ontbijt samen met een ouder Zwitsers stel, dat een reis van 6 weken door
West-Afrika aan het maken is. Samen gaan we daarna met een gids de markt van Kumasi verkennen, met recht de grootste van West-Afrika en een
wereld op zich.

Om kwart over 11 word ik naar het busstation gebracht, waar ook B&B-eigenaar Chris naar toe komt met mijn rugzak. Zo kan ik direct doorreizen
naar Cape Coast.

Die rit duurt 3 uur en 3 kwartier. Tegen vieren zijn we in Cape Coast na een weinig enerverende rit. Daar pak ik direct een taxi die me
naar het afgelegen Elmina Bay Hotel brengt. Om kwart voor 5 dobber ik in het zwembad aldaar, het zweet van de dag van me afspoelend.

Elmina Bay Resort, Elmina
26 februari Naar de forten uit de slaventijd in Elmina en Cape Coast (werelderfgoed #2). Lunch (Red Red) in Cape Coast. Om 4 uur terug in het hotel, daar
gezwommen en geinternet.
27 februari Vertrek met taxi om 7.30 vanaf hotel naar Kakum Nationaal Park (mogelijk nieuw werelderfgoed). Ik kan er om 9 uur mee met de wandeling,
met als hoogtepunt de Canopy Walk.

De taxi zet me op de terugweg af in Cape Coast, vanwaar ik per minibus doorreis naar Accra. Het duurt slechts iets meer dan 2 uur, deze busjes rijden
erg hard. Ik zit er heel comfortabel, beter nog dan in de bus. Met een taxi laat ik me vervolgens naar het luxe Golden Tulip Hotel brengen, alwaar ik voor
2 uur alweer in het zwembad lig. Verder beetje gelezen, gegeten en gedronken.

Teruggevlogen naar Nederland van 22.00 – 5.45 uur met KL 0590). Keurig op tijd, slecht geslapen.