Kreta

Iraklion & Knossos

Op mijn eerste ochtend in de hoofdstad van Kreta ga ik direct de stad in voor de bus naar Knossos. Die is niet moeilijk te vinden en gaat zeer frequent. Na een kwartiertje word ik gedumpt bij Knossos, waar het al druk is. Ook is het (om kwart voor tien ’s ochtends) al flink heet, heter dan normaal is voor de maand mei.

Knossos ligt op een heuvel en valt op het eerste gezicht wat tegen. Je moet even de tijd nemen en wat rondlopen voor je de details ontdekt: een mooie rode pilaar, een aantal in goede staat verkerende amforen en natuurlijk de fresco’s. Helaas mag je niet overal naar binnen en moet je met name de fresco’s (o.a. de beroemde dolfijnen) van een afstandje bekijken, met een bus Duitsers in je rug. Na anderhalf uur heb ik het wel gezien. Het is niet al te groot, vergelijkbaar – in meerdere opzichten trouwens – met het Forum Romanum in Rome.

Terug in Iraklion bezoek ik ’s middags het Archeologisch Museum. In 15 zalen is daar al het moois bijeengebracht wat er maar op Kreta gevonden is. En dat is heel wat: gouden sieraden, vazen, sarcofagen, fresco’s etc.

Samaria-kloof

Hoewel ik niet zo’n wandelaar ben zou ik volgens andere Kreta-gangers de wandeltocht door de Samaria-kloof niet mogen overslaan. Dus trek ik mijn bergschoenen aan, vul mijn rugzak met een fles water, bananen en een zak chips en sta om 7.30 op het busstation van Hania om de “vroege” bus naar Omalos te halen. Gezien het tijdstip van vertrek, de kosten en de onafhankelijkheid van een groep heb ik besloten de excursie van en naar de kloof met het openbaar vervoer te doen. De publieke bus zit overigens ook helemaal vol met toeristen. Om kwart voor 9, na een mooie rit door de bergen, komen we aan bij de ingang van de kloof. Er is daar boven nog een restaurant, maar ik (met zo’n 80 anderen, vooral Duitsers) ga meteen op pad.

De wandeling begint met een soort trap van zes kilometer. Het is een flinke afdaling over rotsachtig gesteente. Gelukkig zijn er overal bomen dus valt de hitte mee. Ook zijn er om de 2 kilometer rustplaatsen, met koel water en houten zitjes. Qua natuur vind ik het eerste deel erg mooi.

Na ongeveer 2,5 uur ben ik beneden, bij het begin van de eigenlijke kloof. De rest van de tocht gaat over nog meer stenen en houten bruggetjes (over het water dat in de kloof stond). Daar tussen de rotsen wordt het soms erg heet. Mijn aandacht voor de imponerende natuur wordt daardoor wel wat minder. Vrij plotseling bereik ik dan na 5 uur en 20 minuten de uitgang. Daar wordt een deel van het entreekaartje weer ingenomen om er zeker van te zijn dat er niemand in de kloof was achtergebleven.

Even voorbij de uitgang zijn er allerlei drankstalletjes, maar ik besluit nog even door te lopen naar het dorpje Agia Roumeli om daar aan het water bij de boot nog iets te eten en te drinken. Het wordt nog een vermoeiend half uur lopen over de hete stoffige vlakte. Uiteindelijk ben ik ruimschoots op tijd voor de eerste boot van 15.45 naar Hora Sfakion (Sfakia). De boot is een flinke veerboot waar honderden mensen op konden. Niet alleen de tientallen die door de hele kloof zijn gelopen, maar ook de dagjesmensen die alleen het laatste stukje hebben gezien.

De boot sluit ook in Sfakia weer mooi aan op de publieke bus naar Hania. In een uur en drie kwartier rijden we eerst over de kale grijze vlaktes en later door schattige dorpjes. Om kwart over 7 ben ik, niet eens al te moe, weer terug in het hotel.

Hania

In Hania ga ik eerst naar de overdekte markt: wel een mooi gebouw (soort souk), verder niet veel bijzonders. Verder gelopen door de stad, rondom de stadsmuren en de burcht. In de burcht is het Maritiem Museum gevestigd. Op de begane grond wordt daar een overzicht gegeven van de scheepvaart op Kreta door de eeuwen heen (vanaf de Trojaanse Oorlog). Ook is er een mooie schelpenverzameling. De eerste etage is gewijd aan de Slag om Kreta tijdens WO II, met veel wapentuig, (Duitse) uniformen, medailles en zelfs een van binnen te bezichtigen onderzeeër. Al met al een heel interessant museum.
Verder op in de stad is er ook nog het schattige Folklore-museum. Hier zijn een aantal kamers te bewonderen die op oud-Kretenzische wijze zijn ingericht. Veel geborduurde kleedjes dus, maar ook oude strijkijzers en naaimachines.

Lassithi plateau

Met de publieke bus ga ik naar het Lassithi Plateau. Vertrek (van de eerste van slechts 2 bussen per dag) is om 8.30. Het plateau bereiken we na anderhalf uur, waarna via allerlei gehuchtjes een half uur later de eindbestemming Psychro volgt.

In Psychro begin ik aan een zes kilometer lange wandeling die ik in Rhethymno uit een in het hotel rondslingerende reisgids heb overgeschreven. Deze moet mij over het plateau voeren naar het plaatsje Tzermiado. Aangezien de routebeschrijving van het kaliber “ga bij de grote oude appelboom linksaf” is, lijkt het me nog een hele opgave de eindbestemming te bereiken.

De tocht gaat over de recht aangelegde paden tussen de met molens geïrrigeerde akkers. Helaas werkten de meeste molens niet, zodat alleen de (honderden) karkassen te bewonderen zijn. Op de velden zijn veelal oude mensen aan het werk. Met ezels en ezelkarretjes vervoeren ze hun oogst. Na vergeefs gezocht te hebben naar een T-splitsing die in de routebeschrijving is opgenomen, ben ik op het zicht verder gelopen naar het grootste dorp (vanaf het plateau kun je de omgeving goed zien en je kunt er dus eigenlijk niet verdwalen). Bij het betreffende dorp aangekomen blijkt het Psychro te zijn: ik heb dus een keurig rondje gelopen.

Ik lunch er bij een hotel dat bemand werd door een oud vrouwtje. Ze heeft geen menukaart, maar ik kan kiezen uit gevulde tomaten en … macaroni. Macaroni? Zou dit dan de langverwachte gelegenheid zijn om pastitsio te eten? Ja dus: het blijk teen wat kleverig goedje te zijn uit de oven met naast macaroni (of eigenlijk penne) ook gehakt, kaas en iets zoetigs.

Helaas vertrekt de (laatste) bus al om 14.00 weer naar Iraklion, zodat er geen tijd over is om bijvoorbeeld de nabijgelegen Dikti-grotten te bekijken.